‘BEJAARDE E-BIKERS SNEUVELEN MASSAAL OP KNOOPPUNTENROUTES’

Vorig jaar kwamen 239 bejaarden om het leven op de Nederlandse fietspaden. Dit jaar stijgt het aantal slachtoffers naar verwachting naar 270. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Ukkel in opdracht van de Nederlandse Bond van Bejaarde Fietsers. ‘Ukkel’ bepleit rigoureuze maatregelen, de NBBF ziet voorlopig alleen heil in bredere fietspaden.

De e-bike is de grote boosdoener. Er is haast geen zeventig-plusser meer zonder accufiets. Die heeft de afgelopen jaren honderdduizenden bejaarden achter de geraniums vandaan gejaagd. Deze op zich gezonde ontwikkeling kent nadelen. “De meeste e-bikers rijden veel te hard en dat brengt ongelukken mee”, aldus Frits Sabel, directeur van de NBBF die opdracht gaf tot het onderzoek dat hij gisteren presenteerde samen met verkeerspsycholoog prof.dr. Peer van Wevelghem, hoogleraar leeftijdsgebonden mobiliteit aan de Belgische universiteit.

NBBF-voorzitter Frits Sabel (l) en prof. Peer van Wevelghem

Te oud
Volgens Van Wevelghem gebeuren de meeste ongelukken ‘s zomers als de bejaarden bij duizenden op hun e-bikes uitzwermen. Ze maken gebruik van de fietsknooppuntenroutes. “Een schitterend netwerk van fietspaden dat in de wereld geen weerga kent”, aldus Van Wemelghem, “maar niemand had voorzien dat het geëlektrificeerde bejaardenbicyclettisme zo’n vlucht zou nemen en dus ook niet dat het plupart dezer utilisanten niet meer alert kan reageren in het verkeer”.

Heel Nederland ligt onder een fijnmazig netwerk van Knooppuntenroutes. Hier een stukje Overijssel.

Puzzelen
Van Wevelghems team bracht overal in het land duizenden camera’s en snelheidsmeters in stelling langs de fietsroutes. Ze signaleerden chaos op kruispunten, waar fietsers hard in de remmen schieten, uit de bocht vliegen en kettingbotsingen veroorzaken als ze te laat de genummerde aanwijzingsbordjes zien. Ook staan kippige bejaarden met hun rijwiel aan de hand lang te puzzelen voor de routeborden, het achterwiel vaak nog op het fietspad, waar aanstormende collega-bejaarden dan in volle vaart op inrijden. “Op het Onloërveld in Drenthe hebben we in zo’n situatie nen kettingbotsing van 32 fietsen geregistreerd met twee doden en 14 zwaargewonden ten gevolge.”

…blinde paniek….

Malheur op malheur
De routes leiden veelal over smalle fietspaden waar tegemoetkomende fietsers elkaar nauwelijks kunnen passeren. Ze klappen dan in volle vaart tegen elkaar met hun sturen en achteruitkijkspiegels. Van Wevelghem noemt het voorbeeld van een 92-jarige dame die na zo’n botsing in een sloot bij de Akumer Mieden (Frl) belandde en verdronk. Een 86-jarige man vloog bij Kenderen (NB) over het prikkeldraad een weiland in, waar hij terecht kwam onder een koe die net ging liggen. Een 78-jarige vrouw raakte op de Grovesteinse Rug (Gld) verstrikt in prikkeldraad en kon pas na drie uur worden bevrijd door ambulancebroeders die vier kilometer met een brancard en medische apparatuur over het fietspad naar de plaats des onheils moesten rennen. “De vrouw is gesneefd in het hospitaal. Zo stapelt malheur zich op malheur omdat de hulpdiensten er niet bij kunnen komen.”

…….te veel en te smal….. (foto Amslod)

“De gemiddelde snelheid van accufietsers bedraagt nu 32 km/uur, maar we hebben snelheden tot 50 km gemeten. We zagen op de Lenkummerheide (Ov) nen dame van 88 tegen den avond met een gangske van 45 vlak na het passeren van een schapenrooster uit een flauwe bocht vliegen. Ze is buiten bewustzijn geraakt, dat hopen wij althans, want ze is ‘s nachts helaas door de wolven opgesoupeerd,” aldus de Belgische geleerde.

AOW-potten
Van Wevelghem pleit met klem voor een fietshelmplicht, rij-examens en jaarlijkse medische keuringen voor 60-plussers. Ook wil hij snelheidsbegrenzers op e-bikes: 20 km/uur voor zeventig- en 15 km/uur voor 80-plussers. “Ware ik nen Ollander dan zou ‘k met deze maatregelen onverwijld nen ende willen maken aan deze jaarlijkse massaslachting.” Frits Sabel vindt Van Wevelghem hier te kort door de bocht gaan. “Laten we eerst de fietspaden verbreden. Dat hoeft niet meer dan 100 miljoen euro te kosten, te betalen uit de AOW-potten en de pensioenfondsen. Die hebben veel geld kunnen uitsparen dankzij elke bejaarde accufietsdode. En meer bankjes langs de route om te rusten, want die zijn er te weinig. Als dat niet helpt kunnen we altijd nog helmen verplichten.” Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten het rapport te zullen bestuderen.

Gemiste kans
De NBBF is een afsplitsing van de Fietsersbond, die zich te veel zou richten op het woon-werk-fietsen. Ukkel kreeg de onderzoeksopdracht na een Europese aanbesteding. Volgens Sabel hadden de Nederlandse universiteiten geen tijd omdat al het wetenschappelijk personeel cursussen Engels volgde in het kader van de internationalisering van het universitaire onderwijs. “Ze zijn al meer dan tien jaar niet beschikbaar. Een gemiste kans, maar we zijn achteraf erg blij met Van Wevelghems expertise”, aldus Sabel.

Green Deal
De Europese Commissie had tien miljoen euro over voor het onderzoek, in het kader van wat nu de Green Deal heet. “Energietransitie is ook mobiliteitstransitie. Vandaar”, aldus een tevreden Van Wevelghem. Hij heeft nieuwe subsidie aangevraagd voor een integraal onderzoek naar e-bikers van alle leeftijden waarin ook letselschade wordt meegenomen. “Die paste helaas niet in deze opdracht.”

1 reactie

    • Martin Koster op 11 september 2021 om 22:21
    • Reageer

    Spot niet met ouden van dagen, heer Bergstra. Op een goede dag zult ook u uw herenrijwiel in moeten ruilen en gaan ie-baiken.
    Weet u overigens dat het herenrijwiel verdwijnt? Daar kan ik mij nou druk over maken.

    Reactie Piter:
    Beste man, laat je niet op stang jagen.

Laat een antwoord achter aan Martin Koster Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.